fredag 13 juni 2008

4.3 Lyssna på väg till jobbet

Idag satte jag mig för att lyssna hela vägen till jobbet. Vägen kan jag vid det här laget. Två tusen gånger har jag cyklat samma sträcka under fem år, hela vägen till Kina om man lägger ihop det. Att fokusera på ljuden runt omkring öppnade en sommarlovskänsla mitt i årets mest hektiska period. Den motade bort tjattret i huvudet om punkter på min att-göra lista. Det var som om jag inte bara hälsade på bekanta ljud, en fågel där, en vindpust i örat här, utan ljuden hälsade tillbaka. Och bjöd på överraskningar. Brummet från en röd sportbil från 60-talet, ett lass tegel som släpps mot asfalten, sandaletter mot trottoaren. 

Vilka vanliga och ovanliga ljud fångade du upp idag på väg till jobbet? Hur kände du dig när du kom fram efter att ha inte bara åkt till jobbet, utan lyssnat till jobbet? Är tal om vardagsljud ett sätt att dela inspiration kring vad en ökad närvaro i nuet kan ge? Lägg en kommentar nedan. Kommentera andras inlägg. 

Inga kommentarer: